onsdag 27. juli 2011

Tutorial på hettekjole i fleece eller velour! = Festivalkjole!

Jeg har lovet mange å legge ut en tutorial på hvordan man syr en hettekjole i fleece. 
Here it comes! :D

Kjolen kan også syes i velour, isoli eller andre stretchstoffer. Men er du helt nybegynner er fleece en drøm å arbeide med, isoli er nest enklest og velour er vanskeligst. 
Jeg har sydd sammen kjolen med overlockmaskin. Har du ikke det, syr du sammen kjolen med sikksakksøm. Det er viktig for at sømmene skal være tøyelige. Alle sømmer syes sammen rette mot rette.
Jeg har brukt mitt eget mønster som jeg har forenklet litt. Du kan f.eks.bruke dette mønsteret fra Stoff&Stil.
Dobbeltklikker du på bildene, får du se større bilder og kan eventuelt se detaljer bedre.

Mønsteret over har ikke hette, men det har dette mønsteret som du klarer å sy når du er ferdig med denne kjolen :D

Mål mønsterdelene for å sjekke om mønsteret er stort nok til deg. Viktige mål er brystmål, midje og hoftemål. Ser det litt knapt ut legger du til det som mangler. En kjole kan alltids syes inn. Mål også om lengden er slik du vil ha den, eller om du vil gjøre den kortere eller lenger. Klipp ut mønsterdelene. Husk å markere alle hakk, f.eks. hakkene som markerer for- og bakstykke i armhulen. Stoff&Stil sine mønster er inklusive sømmonn. Det er en stor fordel med disse mønstrene. Delene kommer også i et tynt vliselinstoff som ligger stødig når du klipper og det går ikke så lett i stykker.

Jeg har valgt å dele bakstykket i to for å få en innsving for svaien i ryggen.

Sy først sammen skuldersømmene. Så legger du ermene slik at hakkene som markerer foran og bak stemmer med for og bakstykket på kjolen.

Legg ermstykket rette mot rette slik som på bildet. Hakket som markerer midten på armen skal treffe skuldersømmen. Fest med nåler.

Sy i ermene.

Nå ser kjolen slik ut. Fest med nåler og sy sammen arm- og sidesømmer. Pass på at sømmen i armhulen treffer hverandre.

Nå skal kjolen se slik ut. Nå bør du prøve kjolen og se om den trenger noen justeringer. Synes du den er litt for vid, er det nå du bør sy den inn.

Sy sammen hetten; toppsømmen og baksømmen. Jeg har valgt en alvehette som jeg har laget mønster på selv. 

Før du syr hetten på kjolen, må du legge opp hettekanten og eventuelt pynte den ferdig. Jeg ønsket å sy kroklissebånd langs hettekanten. Jeg pleier å spraye lim bak på pyntebåndene. Det er så mye lettere å sy de på da, enn om du fester fast båndet med nåler. Legg f.eks et blad under båndet, ellers blir det masse lim på underlaget.

Jeg vil også ha knytebånd på hetta mi, så jeg har brukt 11mm maljer som snorhull. Disse må  has på før du legger opp hettekanten.

Marker midt foran og bak på halsåpningen med knappenål eller kritt. På min kjole er det sømmen bak som markere midten.

Begynn med å feste fast hetta med nåler slik at nakkesømmen på hetta stemmer midt bak på kjolen. Stoffet skal ligge rette mot rette.

Fest hetten med nåler hele veien rundt. Foran skal hettekantene ligge mot hverandre der nål/kritt markerer midt foran.

Voala! Hetten ferdig påsydd. Nå legger du opp armkanten og skjørtekanten. Du kan for eksempel bruke tvillingsøm som er en stretcksøm. På denne kjolen har jeg lagt opp med sikksakksøm.

Og her er kjolen ferdig og klar for musikkfestival i England. :D Jeg har valgt å pynte med kengurulomme med orange kroklissebånd, kroklissebånd på hette og armkanten. Denne kjolen er sydd i tunikalengde. Da er den flott å bruke til jeans eller tights.


Snor med tovede garnballer.

Flaggermusermer med kroklissebånd. Kengurulommen er sydd på med sikksakksøm.

Vi skal til England på begynnelsen av september på End Of The Road Festival, en utrolig bra musikkfestival. I år har vi med oss gode venner og denne kjolen er til en av damene. 
Festivalen ligger i Larmer Tree Garden, North Dorset, en nydelig park fra forrige århundre. Der spankulerer det vakre påfugler. Derfor bruker festivalen en påfugl i logoen sin. Derav påfuglfjær på kjolen :)

Er det noe som er uklart med tutorialen må dere bare stille spørsmål i kommentarfeltet, så skal jeg prøve å gjøre tutorialen klarere.

Syklemz fra meg  til alle dere:)

14 kommentarer:

  1. Oi, jeg vet ikke om jeg skal si det så enkelt ut, men godt forklart, og kjolen ble direkte lekker!
    Skal merke meg dette innlegget i tilfelle ånden kommer over meg; lysten er der til å prøve;)
    ha en god ettermiddag, klem;)

    SvarSlett
  2. Åhh, for en kjempeflott tunika og veldig bra beskrivelse. Stilig fargekombinasjon og takk for det gode tipset med å spraye lim på kroklissene... :O) Det har jeg aldri tenkt på... :O)

    klem

    SvarSlett
  3. Så snygg klänningen blev, de orangea detaljerna lyfte, smakfullt!

    /singh skapar

    SvarSlett
  4. Så snill du er som legger ut tutorial. Den har jeg lyst til å prøve meg på ja. =) Uten overlock da, så vi får se hvordan det blir...
    Ha en fin kveld. =)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for flott tutorial!
    Kjolen ble knallstilig!

    SvarSlett
  6. Tuuuuusen takk for kjempefin beskrivelse,akurat slikt eg var på utkikk etter,supert:)

    SvarSlett
  7. Så fint at du deler slike ferdigheter:) Snill du Ellen:)

    SvarSlett
  8. Kjempebra, jeg har sydd noen slike kjoler, men ser nå at jeg har gjort det mer vanskelig enn nødvendig for meg selv
    LOL

    SvarSlett
  9. Hjertelig takk for god tutorial med knallbra tips! Jeg lurer på hva eier sier når han ser hva Donaldbladet hans blir brukt til... (o:

    SvarSlett
  10. Kjempe bra forklaring på på kor enkelt ein kan sy ein tunika med hette!:-)

    SvarSlett
  11. Hei! Jeg er IKKE flink til å sy, men dette inspirerte meg til å kjøpe dette mønsteret merket "EASY" hos S&S, og et herlig stoff:) Har sydd en prøve (heldigvis), som ble for trang noen steder og altfor vid i ryggen:) Så jeg får prøve å dele bakstykket, tenkte jeg...... Men som sagt, er altså ingen syerske, så det blir spennende! Takk for at du har lagt ut dette:)

    Ha en fin dag!
    Eli

    SvarSlett
  12. Åh,TUSEN takk for denne!! Nå reddet du julegave-kjolen til niesa mi:))))

    SvarSlett
  13. Så fin, og så nyttig og instruktiv. Jeg har alltid sydd sidesømmen før jeg setter i ermene; aldri mer. Men hvordan lager du logoen bak?

    SvarSlett
  14. Flott! Akkurat det jeg har sett etter :-D Kjolen var super fin, tusen takk for at du la ut dette :-)
    Hilsen Marit

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails