torsdag 10. januar 2013

Fine sybøker!

Jeg vet det er mange som har lyst til å lære seg å sy. 
Det finnes mange bra bøker der ute til å hjelpe seg med.
Eller bøker å bli inspirert av.

I dette innlegget skal jeg forsøke å samle tips om fine bøker.
Jeg vil prøve å komme med en liten vurdering av de bøkene jeg kjenner til.
Har du tips om gode bøker, må du bare kommentere i vei, 
så føyer jeg de til lista. Skriv gjerne hvorfor du liker boka.
Eller kanskje du har kommentarer til noen av bøkene i denne lista?
Del de med oss!
Klikker du på den blå teksten vil du komme til et nettsted som selger boka.
Husk at andre bokhandlere kan ha billigere utgaver, sjekk det før du handler 
ved f.eks. å gjøre et Google-søk på boka.
Tips meg om du finner en link som ikke virker.
:)

Handmade.
I denne boka har jeg med et mønster :)




Hanne Medoom: 'Barnetøj 0-3 år' og 'Barnetøj 4-7 år' 
Jeg har boka med mønster fra 4-7 år og har brukt den mye. 
Mønstrene er enkle og forklaringene er greie. 
Dette er en fin nybegynnerbok. Merk at mønstrene er ganske 
vide i størrelsene, mange opplever at de må gjøre mønstrene litt smalere.

 

.......................................................................

Denne boka har jeg også. Den er ikke brukt veldig mye, 
for meg har dette mest vært en artig bok å se i.
Boka er ikke like brukervennlig som bøkene til Hanne Medoom.
For deg som liker retro mønster og tekstiler, er dette en artig bok.


...........................................................................

Lisbeth Bjørndal: Barn igjen
Jeg har ikke lest denne boka selv, men jeg vet det er mange som har hatt glede av denne.
Den har blant annet noen fine grunnmønster på kjoler for damer.


...................................................................

'Made by me' har mange fine mønster, for damer, barn og interiør.
Fremst i boka er det en fin syskole for den som er syfersking.
Denne boka ble veldig populær da den kom. 
Den ble så populær at en oppfølger er på vei. Spennende.....
Et rykte forteller meg at den slippes i løpet av mars.


...................................................................

Risager/Bechmann: Sy myke barneklær
Denne boka er også svært populær. Lenge har den ikke vært å få tak i, 
men nå gies den snart ut igjen på norsk på Gyldendal forlag.
Boka kommer ut 5. februar.



...............................................................

Jenny Skavlan: Sy om
Denne boka har jeg ikke lest og etterlyser kommentarer om det er noen som 
har kjenneskap til boka. Redesign har jeg drevet litt med og det er artig å prøve 
seg på.
Leseranmeldelse fra Adlibris:
Nå har jeg fått boken, lest den og blitt veldig imponert og inspirert. Noen av ideene var veldig basic 
som jeg "kunne" fra før, men det ville ha vært vansklig å unngå at folk med interesse for redesign ikke 
hadde sett for seg noen av ideene fra før. Denne boken gjør det mulig for de som er helt ferske på sying 
og redesign å lykkes, samtidig som de litt mer erfarne får masse nye ideer. Fra nå av vil enda mindre klær 
gå til fretex for min del og det vil bli enda lettere å handle på salg. Det var også morsomt at boken innholdt 
litt historie om forskjellige plagg. Super jobb av Jenny Skavlan og alle andre involverte!


............................................................

May B. Langhelle: 'Sikksakksy barneklær av brukte voksenklær'
Anbefalt av Dragemamma: "Boken som fikk meg på sykjøret..."


..............................................................

Marie Aanesen: Barneklær på 1-2-3Tante Mies lettsydde barneklær 
Anbefalt av Dragemamma.


...............................................................

Tine Solheim: Magisk søm
Anbefalt av Venke/Sydilla "Fine mønster og masse gode tips!"


.............................................................



Anbefalt av I en sving: "Selv om det ikke er en bok vil jeg nevne Symagasinet. Jeg har abbonert på det en stund. Kjekke mønstre til både store og små barn. Store og små voksne også. ;) Et år eller to med abbonement så har man en god kilde til og sy det meste. :)"

Et flott syblad med mange fine mønster både for barn og voksne.
Man kan kjøpe enkeltblad eller abonnere hos Sydilla her.
Enda flere løsnummer får du hos Ottebre selv.

 

..............................................................

Jeg tar som sagt gjerne i mot kommentarer og tips på flere bøker.
:)

6 kommentarer:

  1. Sikksakk, av May B. Langhelle - http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4696450 - var boken som fikk meg på sykjøret...

    Og tante Mies sybok Barneklær på 1-2-3 er også grei. http://vormedalforlag.no/boker/barneklaer123.html

    SvarSlett
  2. Her var noen av mine favoritter også ja - også ville jeg tatt med Tine Solheims Magisk søm; http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?f=10132&isbn=9788202392482
    Med fine mønster og masse gode tips!

    SvarSlett
  3. Jeg har Barn Igjen og Made by Me og er kjempefornøyd med begge to. Kommer aldri til å kvitte meg med dem!
    Godt nytt år forresten.
    Klem Tone =)

    SvarSlett
  4. Ser at SikkSakk er nevnt, men selv om det ikke er en bok vil jeg nevne Symagasinet. Jeg har abbonert på det en stund. Kjekke mønstre til både store og små barn. Store og små voksne også. ;) Et år eller to med abbonement så har man en god kilde til og sy det meste. :)

    SvarSlett
  5. Made by Me har keg brukt flittig! Gleder meg til den nye, håper å finne overkommelige prosjekter der også.

    Fikk Sy Om til jul, men har ikke fått sett ordentlig på den ennå. Jeg mistenker at ikke alt der vil passe min alder, kropp og smak.

    SvarSlett
  6. Heilt spesiell og Jubel er flott!!

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails