fredag 26. april 2013

Kopiering av favorittblusen! Tutorial.

Favorittblusen min denne vinteren har vært denne saken fra Ichi.
En enkel bluse som skal henge litt løst. Avrunda og lenger bak, rett og kortere foran.
For noen uker klarte jeg å få trekt ut noen tråder på fremsiden.
På en slik ensfarget bluse, vises det ganske godt.
Men i stedet for å kaste den kom jeg på at jeg kunne kopiere den.
Da jeg var ferdig med å rekke opp sidesømmene forrige helg, kom tanken om 
'Hvor enkelt kan jeg egentlig gjøre det? Kan hele blusen syes av ett stykke?'
Det måtte prøves. 
I dag kom endelig energien tilbake etter noen dager i forkjølelsens klamme grep.
Så deilig å ha lyst til å gjøre noe igjen :)

Her er blusen jeg har kopiert. 
Bilde ble tatt etter at jeg hadde spretta opp sidesømmene.
Kan ikke huske på alt.
 

Blusen har innfelt et annet stoff i bærestykket bak og ved raglansømmen foran.
Dette har jeg ikke kopiert denne gang, men vil absolutt prøve om de 
rette stoffene dukker opp en dag :)
 

Den superenkle kopien.
Etter å ha strøket både blusen og stoffet, la jeg blusen oppå og klipte i vei.
 

Stoffet jeg bruker har jeg kjøpt i en innvandrerstoffbutikk i Oslo. 
Det hadde en del feil og egner seg derfor godt til et slikt eksperiment.

Halsåpningen har en liten splitt bak med hempe for knapp.

Skal du prøve deg på en slik halsåpning er det lurt å klippe splitten mye 
rundere og bredere nederst enn jeg har gjort. 
Da er det lettere å få det fint når du skal sy på kantbånd.
Men har du først lært deg å lage denne halsåpningen, 
er det en flott detalj som kan pynte opp en bluse eller kjole.

Til kantbånd har jeg brukt et annet stoff i samme tynne kvalitet 
og fra samme innvandrerbutikk.

Jeg begynner med splitten og nåler fast kantbåndet på vrangsiden av stoffet.

Så syr jeg forsiktig rundt. Jeg fjerner nålene etterhvert, jeg syr ikke over nålene.

Klipp hakk i 'svingen'. Pass på å ikke klippe over sømmen.

Så vender jeg blusen med retten ut.

Først bretter jeg kantbåndet en gang.

Så bretter jeg det en gang til og fester på rettsiden med nåler.
Pass på at du bretter over sømmen du sydde fast kantbåndet med.

Så syr jeg en stikning hele veien rundt.

Så er det halslinningen. Jeg fester kantbåndet på vrangsiden hele veien rundt.
Jeg bretter kantbåndet en gang ved splitten.


Jeg vil bruke et satengbånd som hempe til knappen.
Den rosa fargen går igjen i blomstrene i stoffet.
Hempa legges inni bretten.

Kantbåndet brettes over mot retten slik som rundt splitten og festes 
med nåler hele veien rundt.

Her har jeg bretta kantbåndet over mot rettsiden hele veien rundt og festa med nåler.
Så syr jeg med en stikning, fremdeles på rettsiden, slik jeg gjorde med splitten

Det er absolutt ikke de vakreste sømmene jeg har sett men det duger
på et slikt fort-gjort-prosjekt.

Så legger jeg opp i nerkant foran og bak på blusen og på begge ermene. 
Jeg bretter stoffet to ganger slik at opplegget blir pent. 
Synes det er penest på sånne tynne stoff.
Så syr jeg sammen sidesømmen. 
Og på denne blusen er det faktisk bare to sammenføyningssømmer.
Helt til slutt sikksakker jeg sidesømmene så de ikke rakner.
Bluse ferdig.
Når jeg syr i sånne tynne blusestoff, bruker jeg bare vanlig symaskin. 
Bruker du overlockmaskin, vil sømmene skli fra hverandre veldig fort siden 
slike stoff rakner veldig lett. På slike stoff bør du bruke minimum en cm sømmonn.
Du kan eventuelt bruke overlockmaskin til å gå over sømmene med 
i stedet for å sikksakke med vanlig symaskin.



In action!

Rare poser for å vise fasongen.


Jeg er kjempefornøyd og kommer helt klart til å sy flere.
Den neste vil jeg prøve å sy med lange ermer.
Så altså, ikke kast favorittklærne dine hvis de blir skada eller utslitt.
Sprett dem opp og bruk dem som mønster.
Om du lurer på noe, bare spør.
:)

4 kommentarer:

  1. Så lekker denne ble.Liker godt denne fasongen. Du kler den veldig godt også. Stoffet var søtt. Jeg har vært inne i sånne innvandrerbutikker i Oslo,og har ergret meg over at jeg ikke kan sy. Masse nydelige stoffer der.
    Klem

    SvarSlett
  2. Stilig bluse, som du kledde godt. Den blir sikkert deilig når sommervarmen kommer!
    ElinF

    SvarSlett
  3. Kor flink du er !
    Herleg fasong, den kunne eg tenkt meg :)

    God helg !

    SvarSlett
  4. Lekker! Takk for gode tips om kanting. Go' vår;) lene

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails