lørdag 22. februar 2014

Trådsnelle-tre! Thread rack tutorial!

Dette herlige trådsnelle-treet fant jeg først hos FestoTu
Men den opprinnelige idèen er det KateToft som eier. 
Hun laget sitt trådsnelletre av drivved.
Så dette er IKKE min idè. :)
Jeg blogget om FestoTu sitt tre her i april 2012. Siden da har jeg ønsket meg et slikt tre. 
Den som venter på noe godt...  :)
I går fikk jeg endelig treet mitt, med god hjelp av kjæresten.
Ble det ikke fint? :D


Vi brukte 12mm kryssfinèrplate kjøpt hos den lokale byggvarebutikken.
Mannen skar først ut en bit på ca 60 gange 80 cm.
Jeg tegna på et tre som mannen saga ut med stikksaga.
Husk å sage med baksiden av platen opp, da blir den mest flisete siden på baksiden.


Jeg pussa treet med sandpapir.

Jeg brukte en tusj som passa akkurat i trådsnellene til å markere hvor spikrene skulle stå.
Spikrene er 7,5 cm lange.


Heftig spikermatte :)

Det er kanskje noen som lurer på hvorfor jeg har så mange sneller 
i hver farge. Jeg pleier alltid å kjøpe fem sneller. 
Tre til overlocken og to til symaskina så jeg har hvis jeg trenger til tvillingsøm.
Når jeg syr, veksler jeg som regel mellom de to maskinene og da 
er det greit å slippe å flytte trådsnellene mellom maskinene. 
Det er jo litt arbeid med å tre en overlock.
Særlig når man begynner å bli gammel og har blitt langsynt på nært hold :)


Broderi-snellene har endelig kommet ut av boksen og har overtatt et av de gamle trådstativene. Vanlig undertråd i plaststativet.


Jeg er barnslig, frydefullt fornøyd med dette.
Det er jo både praktisk og dekorativt :)



Kjæresten kom inn med det som ble igjen av plata når treet var saga ut.
Jeg syntes den var alt for kul til å kastes.
Her kan du se hva jeg kom på å bruke den til.
:)

9 kommentarer:

  1. Wow, så flott! Du er så kreativ, bøyer meg i støvet. Er veldig spent på hva du skal lage av restene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, men denne idèen er ikke min. Den er det KateToft som står for.
      Ellen :)

      Slett
  2. Du verden, Ellen! Det var jo bare så kult da. Mon tro om ikke jeg også må lage meg et slikt... Det eneste er at trådsnellene sikkert blir ganske støvete, men da får man bare blåse litt på dem. Eventuelt kan man gå over hele treet med en hårføner og støvsuge opp støvet som virvles bort....
    I dag har jeg også laget noe til syrommet! En bladholder, håper jeg får laget en tut i kveld! Trenger å oppdatere bloggen min litt oftere, der er det rimelig stille om dagen.... Dessverre.... Men jeg syr en del, får bare ikke tatt bilder underveis! Klem fra Solveig:)

    SvarSlett
    Svar
    1. God ide å bruke hårføner :)
      Gleder meg til å se bladholderen din. Blad har jeg en del av.
      Ellen :)

      Slett
  3. Så smart og morsomt! har vurdert flere løsninger for trådsnellene mine, som det begynner å bli en del av. Selv så har jeg noen sneller som jeg kun bruker på overlocken. Her pleier jeg som regel å kjøpe sneller med 1000-2000 m. Men det skal sies at jeg har vurdert et eller annet hyllesystem hvor jeg kan henge dem opp når de ikke er i bruk. - Et tre, det hadde jeg ikke tenkt på!

    SvarSlett
  4. Så kult! Skikkelig orden i sysakene, og i ble det et råtøft interiørmessig innslag. Me like :D

    SvarSlett
  5. Så stilig! Og så fint laget treet er! Med ønske om riktig god søndag!

    SvarSlett
  6. Knallfint og SÅ praktisk tre! :)

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails