torsdag 12. januar 2012

Tutorial: Slik syr du ribb i hals og på lange ermer!

Det er en stund siden jeg lovet å lage en tutorial på hvordan man syr ribb på gensere og kjoler. Her kommer den, endelig! :)
Jeg gjør oppmerksom på at dette er en måte å gjøre det på. Det finnes mange.
Genseren er sydd av frotte fra CethoDesigns. Ribb fra Stoff&Stil.


Ribb i halsåpningen.
Klipp en lang remse med ribb. Bredden på ribben avhenger av hvor bred du vil ha halsribben. Jeg varierer mellom 4-5 cm. Når ribbens bredde er på fire cm blir den ferdige ribben ca 1,5 cm. Brett ribbremsen dobbelt med rettsiden ut. Nål den fast kant i kant med høyre skuldersøm. 


Fortsett med å nåle fast ribben rundt halsåpningen. Du setter neste nål slik at når du skal begynne å sy, må du strekke i ribben for få den like lang som halsåpningen på genseren. På en barnegenser bruker jeg ca 4-5 nåler på dette.

Når du har festet ribben på denne måten hele veien rundt og kommet til høyre skuldersøm igjen, klipper du av remsen. 
Jeg synes dette er en grei måte å finne ut hvor lang ribben må være for å få den passe lang. Hver gang jeg klipper ribb, bruker jeg hele lengden på stoffet. Ribben som blir til overs ligger i en egen boks for ferdigklippet ribb. Da har jeg som regel ferdigklippet ribb til neste prosjekt.

Så løsner du nålene ved skuldersømmen slik at du får sydd sammen endene på ribben.

Nål fast skjøten på ribben igjen slik at den ligger oppå skuldersømmen. Når du begynner å sy, starter du ved skuldersømmen. Da slipper du å få skjøten på et synlig sted. Mange har skjøten midt bak, da vises skjøten veldig godt.

Når du syr fast ribben, trekker du i den slik at den blir 'like lang' som genserstoffet som ligger under. Jeg holder på punktet der neste nål står og trekker til jeg er fremme ved knappenåla. Fjerner nåla og trekker så i ribben fra neste punkt hvor det står nål. Denne trekkingen av ribben er viktig for at den skal ligge fint og ikke stå opp når halsåpningen er ferdig. Sy hele veien rundt. Om du syr med overlock: Når du er kommet rundt til punktet der sømmen startet lar du sømmen overlappe littegrann før du svinger av. Fest tråden ved å trekke trådkjeden et stykke tilbake i sømmen ved hjelp av synål eller heklekrok. (Se bilde lenger nede).

Sånn ser det ut når den er ferdig sydd fast. Håper at dette ikke var alldeles gresk... :)
Her ser du godt at skjøten på sømmen og ribben ikke vises når den legges ved skuldersømmen.


Armribb.
Kipp ribb slik du ser på bildet. Det bredeste på ribben skal være like bredt som på ermet. Se neste bilde.

Bredt ribben dobbelt med rettsiden ut.

Legg den rette mot rette oppå ermet. Nål den eventuelt fast.

Sy ribben til ermet. Her er ribben ferdig sydd på, sett fra rettsiden.

Genseren ser nå slik ut.

Sy sammen arm og sidesøm. Når du syr med overlock ser det slik ut når du er ferdig.

Fest tråden ved å dra trådkjeden tilbake gjennom sømmen med hjelp av nål som på bildet, eller heklekrok.

Jeg bruker stort sett overlock-maskin når jeg syr. Overlock-sømmene er elastiske noe de helst bør være på klær med stretch. Har du ikke overlock-maskin, bruker du en av stretch-sømmene på maskina di.

Genseren ble ferdig og brukeren er fornøyd. :)

Om det er noe som er uklart med tutorialen eller det er noe annet du vil påpeke, må du gjerne komme med en kommentar.
:)

8 kommentarer:

  1. Takk for god forklaring! Misunner deg din sykunnskaper og sylyst;)..du er råflink!
    Måtte se på innlegget under også, tunikaen var søt, men ble direkte tøff!
    Ha en fin ettermiddag, her snør vi ned;)

    SvarSlett
  2. Så flott genser og bra beskrivelse :))
    Tror jeg må komme å få et kurs med deg ;))
    Ha en flott dag ♥

    Bente

    SvarSlett
  3. Takk! Denne tutorialen trengte jeg! Selv om jeg og symaskina mi ikke er helt venner med overlockfoten og -sømmen, jeg syns deb drar for mye i begge stoffene (om jeg syr to sammen) sånn at kanten blir litt bølgete. Ikke så pent. Har du noe tips? Foruten å kjøpe seg en egen overlock-maskin? For det har jeg vurdert lenge, men det er jo så fryktelig dyrt!

    Fin genser og glad gutt! (o:

    SvarSlett
  4. Så fin tutorial! Er ikke noe flink til å sy i stretch-stoffer og har knapt prøvd min nye overlock maskin... Men snart er jeg helt frisk igjen og da får jeg forhåpentligvis lyst til å sy igjen (håper jeg virkelig...). Nå er jeg inne i en alvorlig strikke-boble og er veldig nysgjerrig på hvilken jakke du tenker på. Jeg ser også på jakker nå :-)

    SvarSlett
  5. Så kjekt med tut på ribb da. Skal gyve på noen bukser utover dagen og da skal nok strechsømmene få kjørt seg. Merker at jeg sikler på en overlock da. Kanskje det kan være et mål for året?

    God helg til deg og dine.

    SvarSlett
  6. Tusen takk for at bilder og forklaring. Det var akkurat dette jeg søkte om på nettet, og så kom jeg til din side :-) Nå tror jeg at det skal gå greit å få gjort genseren ferdig :)

    Hilsen Ann J. Kreativtrom

    SvarSlett
  7. Åh, nå forstår jeg!
    Tusen takk for så fine bilder og forklaringer. Skal linke deg i bloggen min når jeg bruker dette.

    SvarSlett
  8. Jeg har jo fulgt deg i mange år nå og nå har jeg kjøpt meg overlock-maskin selv også. Og så satt jeg her og lurte på hvordan i alle dager jeg skulle lage fin ribbkant til halsen på en genser. Takk! 😊

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails