tirsdag 16. oktober 2012

Syrommet mitt!

EGENTLIG, skulle jeg lage et mønster på en ny kjole i dag. En selskapskjole. 
For jeg skal i selskap i løpet av vinteren. To selskap faktisk.
Men så lå det en støvsuger på gulvet på syrommet. Jeg kom på at jeg hadde en 
ambisjon om å rydde syrommet i høstferien. 
Kjolemønster ble bytta ut med rydding av syrommet. 
Nå når syrommet endelig er veldig reint og ryddig, 
må jeg skynde meg og ta bilder å vise frem :)

Det trehvite garderobeskapet planlegger jeg å male hvitt. En gang. 
Stoffskapet er fra Ikea, det er jeg veldig fornøyd med. Her er det plass til masse stoff. 

Det gamle radiobordet har vært bestemor sitt. 

Singer-maskina har antagelig tilhørt farmora til mannen.  
I glasset med engler oppbevarer jeg heklekroker.

Å få malt denne panelveggen, står også veldig høyt på ønskelista. Gammelt furupanel stjeler lys som bare det. Og det ser aldri ryddig ut. Den brede arbeidsbenken har mannen snekret. Deilig å ha plass til begge maskinene ved siden av hverandre.

Oppbevaring av egne mønster i permer, syblad og div håndarbeidsbøker i hyllene.

Oppbevaring av alskens håndarbeidsstesj i boksene. Smart oppbevaring av sytråd. 

Smart oppbevaring av undertråd. Det var egentlig en boks med lokk, men jeg har festa den på veggen med dobbeltsidig teip.

Under vinduet et bord med hjul. To syskrin jeg har funnet på loppis, en handlepose med hjerter som jeg bruker til stoffrester m.m.

Syrommet er også soverom til de store barna våres når de er hjemme i helger/ferier.

Sengeteppet har jeg kjøpt på Ebay fra USA. Det er antagelig rundt hundre år gammelt og er i hovedsak sydd for hånd.


På begynnelsen av 1900-tallet var det vanlig å bruke sukkersekker o.l. til slike tepper. På dette teppet er det brukt stoff fra slike sekker til den brede kanten på teppet.

Over senga henger alle pyntebåndene mine. Det er både dekorativt og nyttig. Nå ser jeg hva jeg har når jeg trenger bånd. 

Systemet er veldig enkelt. Jeg har hengt opp hyssingtråder  mellom to spikere. Båndene fester jeg med små klyper. Slike klyper får man i hobbyforetninger eller f.eks. på Ebay.

Det var det. 
Nå skal jeg hekle litt mer på Wooleateren min. 

PS! Tusen tusen takk for alle hyggelige kommentarer. 
Jeg gleder meg over dem, alle sammen.
:)

8 kommentarer:

  1. Tusen takk for titten, Ellen.
    Jeg liker så kjempegodt å "gå på besøk" i andres kreative rom, nesten som å besøke den fineste katedral:) En deilig følelse når alt er ryddig og reint, rene energi-innsprøytningen har jeg erfart. Lykke til med kjolemønsteret! Nå skulle jeg ønske du var nærmere, for jeg har noen knallgode sybøker liggende som jeg lånte på biblioteket her om dagen...om akkurat kjolesying:)
    "Sy din egen gallakjole" ISBN 87-02-01956-6 var spesielt hendig. Kanskje du får tak i den på ditt bibliotek?
    Tirsdagsklem!
    Beate

    SvarSlett
  2. Morro å se andres syrom :) Jeg har rom under trappa ned til kjelleren... der er det så trangt at jeg virkelig må tenke over hva jeg trenger og finne smarte løsninger!

    SvarSlett
  3. For et flott syrom! Litt misunnelig på det..
    Likte så godt snorene med oppbevaring for bånd. Så lurt og dekorativt!

    SvarSlett
  4. takk for masse fin inspirasjon fra deg ellen! Nå er jeg igang med både kjole til meg selv og en wool eater :)...ønsker meg syrom og drømmer videre :) ha en fin kveld

    SvarSlett
  5. Hei igjen, takk for kommentaren :) Du finner FB gruppa her: https://www.facebook.com/groups/retrostoff/
    så er det bare å søke medlemsskap ;)

    SvarSlett
  6. Flott rom du har! Så "ekte"!
    Også likte jeg veldig godt den veggen med alle båndene dine. Hadde det enda vært veggplass igjen på mitt syrom....

    Klem fra Anka

    SvarSlett
  7. Så artig å få besøke syrommet ditt. Altid artig å se hvordan andre har det!

    SvarSlett
  8. Her skjønner jeg du liker å være :-) Orden i sysakene du :-) Og for et nydelig teppe! Mye arbeid bak et sånt!

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails