tirsdag 16. april 2013

Tutorial: Slik får du fine applikasjoner!

En fin applikasjon kan gi plagget ditt det lille ekstra som skiller det fra alle 
andre sine klær. Jeg har laget mange applikasjoner de siste årene. 
Ugle-applikasjon, Stjernetellere, svaler, hjerter, ridderkors....


Det er mange måter å lage applikasjoner på.
På denne applikasjonen har jeg brukt friarm Quiltefot og sydd med rettsøm.

Her har jeg brukt applikasjonssømmen på symaskina. 

På Superwoman-applikasjonene bruker jeg tett sikksakk-søm.

Uansett hvilken måte man velger å sy en applikasjon på, er det noen triks man 
kan bruke for å få fine og jevne applikasjons-sømmer. 
Før jeg begynner å sy applikasjonen, stabiliserer jeg alltid først på baksiden 
av stoffet med Filmoplast. Filmoplast brukes vanligvis til å stabilisere stoff ved maskinbrodering. 
Jeg fant ut at det også passer veldig godt til å stabilisere ved applikering. 
Filmoplast er et selvklebende tynt, stoffaktig papir. 
På baksiden av filmoplasten er det festet papir som du tar av akkurat som på et klistremerke. 
Du tar av papiret og fester filmoplasten på baksiden av stoffet du skal applikere.

Slik ser det ut på baksiden av superwoman-applikasjonen når jeg har hatt på filmoplast. 

Det filmoplasten gjør er å stabiliserer stoffet slik at det ikke strekker seg. 
Om stoffet strekker seg, vil sømmene bølge seg som en berg og dalbane. Ikke pent. 
Her er jeg nesten ferdig med å sy sammen de to lagene med stoff som Superwoman-applikasjonen består av. 
Jeg bruker veldig tett sikksakk-søm.
Et tips til: Jeg sprayer limspray på det øverste laget med stoff (det rosa) og 
fester det oppå det turkise. Det er så mye enklere enn for eksempel å feste de to 
lagene ved å bruke knappenåler og dette gjør også at resultatet blir penere.
Limspray får du blant annet hos Stoff&Stil.


Når alle de innvendige sømmene er ferdig, skal applikasjonen syes fast på selve kjolen.
Nå bruker jeg limspray igjen på baksiden av applikasjonen. PS! Bruk et stort underlag (avis, papp) når du sprayer. 
Du vil ikke ha limspray på gulvet eller bordet ditt :)


Når applikasjonen er på rett sted på plagget, limer jeg fast remser med 
Filmoplast på baksiden der hvor de ytre sømmene på applikasjonen vil gå.

Når du er ferdig med å sy på applikasjonen kan du rive av overflødig Filmpolast-papir.

Ferdig søm sett fra baksiden. Se så jevne og flate sømmene er.


Og slik ser det ut på baksiden når jeg ikke bruker Filmoplast. Berg og dalbane-søm.
Du kan prøve å stryke flat en slik søm, men det blir aldri helt pent for det som er 
skjedd er at stoffet har strekt seg under syingen.


Applikasjonen med Filmoplast fra forsiden. Fine og jevne sømmer.

Applikasjonen som er sydd uten Filmoplast.
Krøllete og stygge sømmer.

Jeg har kjøpt Filmoplast hos Sysiden, men nå ser jeg at de bare selger store ruller. 
Før solgte de metervare. Man kan jo ringe å høre om de selger en meter eller to. 
Det rekker lenge for de fleste. 
Jeg har også funnet Filmplast hos Symaskiner
Jeg har ikke prøvd denne men jeg ser den er MYE billigere enn Sysiden sin.
Om noen der ute vet om andre som selger Filmoplast må dere gjerne tipse.
:)

7 kommentarer:

  1. Så bra tips!! Gjorde kjempestor forskjell.
    Då er det berre å finne ut kor kjøpe. Eg brukar vliesofix, men det blir ikkje like fint på elastiske stoff.

    SvarSlett
  2. Vakkert arbeid! Sånn spray har jeg også hatt god bruk for.

    SvarSlett
  3. Takk for et genialt tips! Og for en forskjell! Tror jammen jeg må gå til innkjøp av spraylim og Filmoplast:)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for tips! Det skal noteres :)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for supre tips.
    Jeg har lært så veldig mye ved å følge med på din side. Tusen takk for at du deler din erfaring.
    ;o)

    SvarSlett
  6. Tusen, tusen takk til anonym for veldig fine ord.
    Ellen :)

    SvarSlett
  7. Tusen takk for tips, bilder og linker. Akkurat hva jeg trengte ,-)
    Jeg bestilte fra symaskiner.no og har fått en rull i en nett eske som kommer fra Gunthermann.
    Sendte forespørsel til den Tonje Brodering også, men de solgte ikke mindre kvanta pga problemer med å sende.

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails