lørdag 26. februar 2011

Ellen på www.froya.no!

Her en dag ble jeg intervjuet av Siw Aina Strømøy for www.froya.no, en lokal nettavis. Froya.no gjør en serie om bloggere på Frøya. Siw Aina kjenner jeg fra før, både som mamma til en av jentene som har hatt hest på stallen hos oss og gjennom bloggen Siwan. Så det var et hyggelig intervju :)
Men artikkelen er forløpig helt uten bilder. Så her kommer den i sin helhet, men jeg har lagt til passende bilder selv :)

Ellen blogger om livet sitt

Mange Frøyværinger blogger. Mange voksne jenter, og enda flere yngre deler hendelser og tanker med andre via nettet. Ellen Sandbugt er en av Frøyas ivrigste

Av Siw Aina Strømøy (tekst)

Ellen Sandbugt er en av Frøyas ivrigste bloggere, og via bloggen sin har hun blitt kjent som designeren EllenSand, hjernen bak blant annet de populære stjerneteller kjolene. Jeg begynte å blogge for lettere å holde kontakten med slekt og venner, forteller Ellen. Siden jeg har lite familie her ute på Frøya, ble bloggen en kjekk måte å formidle små og store hendelser i livet mitt på", sier Ellen. Samtidig har den vært en flott kanal for formidling av ting hun har laget, bilder hun har tatt og interiør, som er en annen stor lidenskap.
(Jeg er ganske sikker på at jeg IKKE sa at interiør en en stor lidenskap. Tror ikke de som kjenner meg godt vil si seg enig i det:))


Mange besøk

Og bloggen til Ellen er godt besøkt. Alt fra 100 til 150 unike treff blir registrert hver eneste dag, og de faste leserne er mange. Følgetallet stiger jamt og trutt, nå ligger det på hele 194 brukere. Og Ellen skuffer ikke, hun legger ut nye innlegg nesten daglig. Jeg har også bloggen å takke for flere nye venner og bekjentskaper, sier Ellen glad. Noen av bloggvenninnene har hun ett håp om å kunne få treffe utenfor pc skjermen en vakker dag.

Ikke for viktig

Men selv om bloggen er et kjekt medium for å holde kontakt med venner og familie på, samt å formidle varer hun produserer, er Ellen klar på at hun synes det er viktig å gjøre bloggen mindre viktig enn andre ting i livet. Hun har sett mange eksempler på at blogger tar vel mye tid og energi. Selv om den er en viktig del av det sosiale livet mitt, er det viktig å sette den litt til side, poengterer hun. Jeg er opptatt av å være en realistisk blogger, jeg ønsker absolutt ikke å bli oppfattet som en "glansbildeblogger, sier Ellen. Her er det ikke strøkent til enhver tid, og det hender at ungene er møkkete. Her blir de ikke vasket under nesa før det knipses bilder. Det du ser er virkelig, her blir ingenting "bloggifisert" ", smiler hun.

Tre av barna mine

Vil gjøre folk glade

Når mennesker besøker bloggen min ønsker jeg at de skal bli glade, ikke triste over at jeg lever i en verden ingen kan leve opp til, det er det nok av fra før i denne bloggverdenen. Jeg er som jeg er, og prøver etter beste evne å få frem ektheten når jeg blogger eller viser frem bilder. Og om jeg ikke har villige modeller for hånden finner jeg frem stativ og fjernutløser. Jeg er ikke selvhøytidelig, og har det ofte gøy med kamera, ler hun.

Stjerneteller

Stjernetellerkjolen ble i sin tid til, ved at Ellen lot seg sjarmere av illustrasjonene Christine Sandtorv (vokalist og låtskriver i Ephemera) hadde laget til soloalbumet Stjerneteller. Ellen tok kontakt for å høre om muligheter til å få bruke illustrasjonene. Christine likte ideèn og gav Ellen klarsignal til å ha dem på kjolene sine. Som takk sydde Ellen stjernetellerkjoler både til Christine og datteren hennes. Det var stor stas å oppdage at Christine brukte kjolen sin på NRK 1`s Julemorgen nå i jula, sier Ellen stolt (Forrige jul, ikke nå i jula). Tilbakemeldingene lot ikke vente på seg, og Ellen fikk flere henvendelser i form av bestillinger på denne typen kjoler.



Klar for nytt design

Men etter å ha sydd 15 stjernetellerkjoler, ser Ellen for seg at den hun holder på med nåer den siste i rekken. Hun er klar for å kreere nytt design, og teste ut nye snitt, prøve ut mange nye, spennende ting. Men på grunn av sykdom har Ellen bestemt seg for å trappe ned, og syr ikke lenger mye på bestilling. Ellen lider av sykdommen kronisk smertesyndrom. En sykdom man ikke kan se med det blotte øye, men som like fullt er til stede i Ellens hverdag. Man må bare lære seg å leve med sykdommen, men jeg har ett håp om at de en dag skal finne en kur, sier Ellen optimistisk. Stress er en utløsende faktor, og det er en av hovedgrunnene til at hun nå har valgt å legge bestillingsarbeidet på hylla.


Blogger om sykdommen

Jeg har skrevet en del om sykdommen på bloggen min. Jeg føler det er viktig å få fram at mennesker kan slite med sykdom selv om det ikke er synlig på utsiden. Det er også viktig for meg at mine medmennesker ser forskjell på jobb og hobby, sier Ellen. En hobby kan man finne fram om man har tid, lyst og overskudd. Samtidig kan man legge den til side om kroppen krangler. Er man på jobb må man fungere 100% den tiden man er der. Ellen jobber i dag 40% ved Nabeita Skole som spesiallærer, (jeg jobber på Sistranda skole) en jobb hun trives utrolig godt med. Men jeg har fortsatt kjoler til salgs på Epla butikken min, opplyser Ellen. Så det er fortsatt mulig å hente hjem en av Ellen Sandbugts flotte kreasjoner. Epla er Norges svar på Etzy, og jeg anbefaler alle å ta turen inn dit. Der selges det meste av håndarbeid, et paradis for oss som liker den slags, sier Ellen med ett smil.

Produkt fra butikken på Epla.

5 kommentarer:

  1. Så kjekt å lese mer om deg Ellen - og du er FLINK!
    (Både med det du lager og ellers alt du rekker med..!)
    Ha en kos lørdag,
    klem hege.

    SvarSlett
  2. Et veldig bra intervju, til tross for noen småfeil. Kan ikke huske å ha sett særlig mye interiør-innlegg her i alle fall, hehe.
    God lørdag og takk for koselig kommentar hos meg!

    SvarSlett
  3. Gratulerer med flott omtale! kjekt å lese :)

    SvarSlett
  4. Så gøy. Om du ikke har vært kjendis på Frøya før, så blir du vel det nå!

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails