onsdag 12. september 2012

Quiltet lappeteppe. Fra A til Å! Tutorial del1!

Jeg har blitt veldig glad i å arbeide med lapper. Det er så artig å sette sammen lapper,  til fine tepper, puter, duker, skjerf,  ja til og med veske har jeg laget av lapper.
Jakten på lappestoff er heller ikke å forakte. Nr. 1 på loppis er å leite etter passende lappestoff. :)
Jeg vet det er mange som kunne tenke seg å prøve å sy lappeteppe, men som ikke vet akkurat hvordan man gjør det. Så derfor vil jeg prøve å lage en oppskrift på hvordan. Jeg presiserer at dette er min måte å gjøre det på. Jeg er ingen lappe-ekspert, men jeg synes min måte fungerer bra.

Da jeg laga mitt første lappeprosjekt, gardiner til gutterommet, hadde jeg ikke peiling på søm med lapper. Jeg klippa lappene med vanlig saks og prøvde å være så nøyaktig som mulig. Det ble alt annet enn nøyaktig. 
Og akkurat det er veldig viktig med lappesøm, lappene må være akkurat like store for at sømmene skal møte hverandre i alle kryssene.
Så vil du prøve deg på lappesøm kan det være lurt å investere i rullekniv, skjæreplate og en skjærelinjal. Det er vel verdt pengene og gjør lappesøm til en leik. :)
Jeg kjøpte mitt utstyr på S&S
Husk at du ALLTID må STRYKE stoffet før du begynner å skjære i det. Det er umulig å skjære nøyaktig i stoff med brettekanter og skrukker.


Når jeg lager store lappetepper skjærer jeg lapper i str. 20 gange 20 cm. 
Jeg bruker 12 gange 9 lapper, altså 108 lapper til sammen.
Her er lappene jeg skal bruke til dette teppet.


Så er det bare å rydde plass på stuegulvet for å få plass til å legge lappene utover.
Jeg prøver å unngå at lappene ligger i et bestemt mønster, jeg liker det best slik. 
Det er 12 loddrette rader med 9 lapper i hver. Det er en grei størrelse om du for eksempel vil bruke fleecetepper som mellomlag. Da trenger du to fleecetepper.

På den øverste lappen i hver rad nåler jeg fast en lapp og skriver nr. på den fra 1 til 12. Det er viktig å ha et godt system for å holde orden på lappene så du ikke syr de sammen i feil rekkefølge.

Jeg skal også frihånds-sy en tekst på en av lappene, så den merker jeg også. Det er lurt å gjøre seg ferdig med teksten før man syr lappene sammen, for det kan jo hende man syr feil. Da er det bare å ta en ny lapp, uten at man må rekke opp igjen noe.

Så legger jeg lappene oppå hverandre i bunker slik at lappene med nr. kommer øverst. Her ligger radene fra 1 til 12.

Til slutt legger jeg bunkene med rader oppå hverandre slik at den øverste bunken er den første raden. 

Før jeg begynner å sy sammen radene, gjør jeg ferdig lappen som skal ha tekst.
Jeg syr med maskina med frihånds quiltefot.
 

For at sømmen ikke skal rynke seg når jeg skriver, fester jeg selvklebende stabiliseringspapir på baksiden.

Slik ser det ut på baksiden.

Fremsiden.

Så er det bare å begynne å sy radene sammen slik at du ender opp med 12 remser på 9 lapper hver. Når du syr sammen lappene er det viktig å bruke samme sømmonn hele tida. Jeg lar kanten på lappene ligge kant i kant med yttersiden på sømlabben. Da får jeg ca 1 cm sømmonn og det er enkelt å få en jevn og fin søm.

Her er de to første radene mine på 9 ruter hver.

Dette var det jeg rakk i dag.
Del 2 kommer i morra.
:)

11 kommentarer:

  1. Takk for god forklaring. Eg har sydd eit lappeteppe og nokre puter, utan å ha slikt skjæreutstyr.
    Det gjekk ganske bra, men det vert nok mykje finare når ein har utstyret i orden.
    Det var iallefall kjekt å sy.

    SvarSlett
  2. Nå fikk jeg lyst til å sy lappeteppe igjen:-)

    SvarSlett
  3. Venter spent på fortsettelsen! :-)

    SvarSlett
  4. Kjempe fint......kjekt å sy lapper :) syntes jeg også
    Fin kreativ kveld til deg

    Klem

    SvarSlett
  5. Flottings med lappe-tutt.
    Det er det med at man må være så sabla nøyaktig som bremser meg. Jeg klarer jo ikke en gang å skjære riktig, huff. :-)

    SvarSlett
  6. Så flott diy da :) Tålmodighetsarbeide er det med lappeteppe, men jammen blir det flott tepper da :)

    SvarSlett
  7. Har tenkt å prøva meg på lappeteppe snart, så dette var nyttig:-)

    SvarSlett
  8. Wow så flink du er. Dette kan jeg virkelig ikke. Kjekt å se noen som kan.
    Klem

    SvarSlett
  9. Hei. har du lagt ut tut om hvordan du gjør med mellomlaget og bakstykket?:) trenger litt tips :) flott tut! :)

    SvarSlett
  10. Takk for hjelp og inspirasjon, jeg har linker til innlegget ditt her http://stjernestrikk-superina.blogspot.no/2015/07/mitt-frste-lappeteppe-med-litt-juks.html?m=1

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails