torsdag 13. september 2012

Quiltet lappeteppe fra A til Å. Tutorial del 2!

Første del av denne tut'en finner du her.
Her er alle radene ferdig sydd sammen, 12 rader i alt. 


Før radene kan syes sammen må alle sømmen strykes ut.

Så nåles radene sammen slik at sømmene ligger rette mot rette. Begynn med rad 1 og 2. Pass på å sy sammen riktig side slik at rad to syes sammen med rad 3 etterpå.

Når alle radene er sydd sammen må sømmene strykes ut igjen.

Til slutt stryker jeg på rettsiden.

Slik skal alle kryssene se ut, alle sømmene skal møte hverandre.

Som bakside bruker jeg et gammelt dynetrekk som jeg klipper opp i toppen, bunnen og på den ene siden. Stryk baksiden godt. Legg dynetrekket eller det du velger som bakside med retten ned.

Så legger du det du vil bruke som mellomlag oppå baksidestoffet. Jeg har brukt platevatt fra S&S. Kjøper du 2.20 gange 2.20 har du nok til et teppe av denne størrelsen. Det koster sånn ca 70,- . Bruker du fleecetepper, må du først sy sammen to tepper for at det skal bli stort nok. Bruker du fleece, blir teppet litt tynnere enn om du bruker platevatt. 


Så legger du lappeteppet på toppen. Nå må du feste de tre lagene sammen med nåler.

Jeg nåler sammen de tre lagene i alle kryssene. Jeg begynner med den midterste sømmen og jobber meg utover, først på den ene siden, så på den andre. Jeg stryker med hendene hele tiden for å unngå at undersiden bretter eller krøller seg. Når du har nålet sammen hele teppet, klipper du bort baksidestoff og vatt som stikker ut på siden. La det gjerne stå igjen et par cm. med vatt og undersidestoff hele veien rundt, for teppet kan forskyve seg litt underveis når du begynner å sy.

Nå skal du quilte sammen de tre lagene. Jeg syr alltid den midterste sømmen først, jeg syr midt i sømmen med hvit tråd fra punkt A til B. Du skal begynne i krysset A, ikke ytterst ute ved sårkanten. Dette er for at det ikke så fort skal bli bretter når du skal sy siste sømmen rundt hele kanten på teppet.
Så syr du fra punkt C-D, E-F, osv. til K-L.

For å gjøre det enklere å quilte med et så stort teppe, pleier jeg å rulle sammen teppet inn til midten av teppet.

Så er det bare å sy i vei slik som forklart over. Pass på at lagene ikke krøller eller bretter seg underveis.

Når du er ferdig med å quilte første halvdel av teppet, snur du arbeidet og gjentar det samme på den andre halvdelen. Begynn med søm M-N, osv.

Slik ser det ut på baksiden når teppet er ferdig quilta. På så store og tykke tepper gjør jeg det enkelt og quilter bare de loddrette sømmene. Det finnes mange andre måter å gjøre det på. Man kan quilte både vannrett og loddrett så du får rutemønster på baksiden. Man kan også quilte på skrått og i mange flere intrikate mønster, men det blir for avansert for meg :)

Helt til slutt syr jeg kanten rundt teppet med overlocken. Jeg synes det er en helt grei måte å avslutte kantene på. Man kan også kante med skråbånd.

Dette er favoritt-stoffet på dette teppet. Nydelig!

Baksidestoffet går i grønne nyanser som jeg synes passer til fremsiden.

Eimund stiller gjerne som modell for å få frem størrelsen på teppet. :)

Da er teppet ferdig og kan sendes hele veien til Tromsø. For dette teppet skal Anna ha. Det skal pynte bra opp på studenthybelen, tenker jeg. :)
Om noe med denne tut'en er uklart, må dere bare komme med spørsmål. Jeg skal gjøre mitt beste for å svare.

10 kommentarer:

  1. Heia Ellen.
    Jeg er imponert, et DIGERT lappeteppe i et par jafs.
    Og kjempeflott beskrivelse, du er flink å forklare enkelt og lettfattelig, synes jeg. Kan bare forestille meg at dette blir et riktig koseteppe i nord utover høsten, heldige fine Anna!
    Klem Beate

    SvarSlett
  2. Så flott det ble, Ellen! Herlige stoffkombinasjoner!
    Lurt å bruke overlocken rundt kantene, så slipper du å
    sy stoffene sammen rette mot rette og vrenge de, for det er det jeg synes er
    mest pes med å sy lappeteppe...

    SvarSlett
  3. Det er simpelthen et helt vidunderligt tæppe, du har syet Ellen! Lækker tut og dejlige farver :) Klem

    SvarSlett
  4. Fantastisk!!! Du får meg nesten til å våge meg på å prøve å sy et teppe!
    Dette skal vurderes. Virkelig!
    Takk takk!

    SvarSlett
  5. Veldig nyttig info!
    Det var vel ikkje akkurat slik eg gjorde når eg sydde lappeteppe... Eg var litt meir slurvete, kan du seie. Festa ikkje med nåler i kryssa, berre sydde. ;))
    Og teppet ditt var nydeleg!

    SvarSlett
  6. Så super tut. Kjekt med å rulle sammen teppet for å få plass da :) Ble inspirert når du la ut denne så nå sitter jeg pønsker på litt stoffer som jeg kan lappe sammen :)

    SvarSlett
  7. Kor flott teppe !
    Og tusen takk for instruksjonen. No veit eg kvar eg skal finne den :)

    Fredagsklem.

    SvarSlett
  8. WOW! Det var utrolig flott! Jammen er du dyktig :0)

    Imponerende arbeid.

    SvarSlett
  9. Tusen takk for flott beskrivelse. - Nå fikk jeg lyst til å sy lappeteppe jeg også! :-)

    SvarSlett
  10. Så kjempeflott ! ;-) det må jeg prøve ......hilsen Lene ;)

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails