mandag 21. oktober 2013

Silkejakke ferdig! Tutorial på jakke med for.

I går ble jeg ferdig med silkejakken min.
Ja, ikke helt ferdig da. Den mangler knapper.
Jeg er usikker på hvilken type knapp jeg skal bruke. 
Akkurat nå heller jeg mest mot usynlige trykknapper eller hekter.
Ellers var jakken ganske enkel å sy.
Om du har lyst til å prøve deg på jakke med fòr, er dette en flott nybegynnerjakke.
Jeg synes ikke alt var like godt forklart i syveiledningen.
Så jeg tar med litt under her på de tingene jeg synes kan forklares litt mer :)
Når det er sagt, så anbefaler jeg alle som syr å prøve seg på litt 
vanskeligere ting inni mellom. Man lærer så innmari mye av det. 
Om du klikker på bildene i to omganger, får du se detaljer bedre.



Å sy sammen delene til jakka og fòret gikk helt greit.
Man syr først sammen delene til selve jakka, så syr man sammen fòret.
Her er alle fòrdelene sydd sammen.
Husk at det skal stå igjen en åpning i det ene sidesømmen i fòrermet.
Her skal jakken og ermer draes gjennom når fòr og jakke er sydd sammen.

Ang fòr:
Jeg grubla ørlitte gran på denne forklaring:
"Sy sammen nakkebelegget og bakstykket."
Ja, men hvordan skal man sy sammen?
Jo, slik som du ser jeg har gjort på bildet under.
Her ser du også det dekorative legget på fòret som er under nakkebelegget.

Baksiden av nakkebelegget og bakstykket ferdig sammensydd.

Husk å markere med kritt på vrangen, hva som er foran på ermene.
Jeg festa med nåler, men stoffene var så glatte at nålene ramla ut.
Dermed var det frem med mønsterarket for å finne foran og bak på ermet igjen:)

Problem: Ermet ble for vidt i forhold til ermehullet.
Jeg laga to legg som brettes bakover mot ryggen, på begge skuldrene.
Det funka fint på denne jakka.

På fòrermet skulle det være et legg som skulle komme kant i kant med skuldersømmen.
Her et perfekt eksemplar. Det ble ikke like perfekt på den andre skulderen :)

Så var det å sy sammen jakke og for.
Da legger du foret inni jakka vrang mot vrang.
Nål fast langs alle ytterkantene jakkeåpningen.
Fòret mitt ble litt for vidt. Da syr man bare ytterligere inn innsnittet i ryggen.
På bildet under ser dere et av rygginnsittene mine på foret.
Det første innsnittet vises med en A.
Jeg sydde inn ytterligere vist ved søm B.

Syveiledning:
"19. Sy sammen jakken og fòret opp langs forkantene og rundt halsringningen."
På bildet under er dette markert med A til D.
"Sy sammen jakken og fòret nederst ved å sy fra forkanten over forkantbelegget (det hvite). 
Fra forkantbelegget syr du skrått ut til sidesømmen 1 cm inne. 
Sy fòret på bakstykket 1 cm inne."
På bildet er dette sømmen fra E til F.

På bildet under ser du hvordan man begynner å sy 4 cm inne på forkantbelegget og skrår ut mot sidesømmen. På hele ryggstykket skal man sy 1 cm inne.
Når du kommer til forstykket på andre siden, skrår du ut igjen til 4 cm inne.


Klipp av hjørner og snu jakken ut gjennom åpningen på ermet.
Så kom det jeg grubla mest på.
I syveiledningen står det:
"20. Dra ermene parvis ut gjennom åpningen. Sy sammen ermer og fòr nederst.
21. Fest jakken og ermenes opplegg innenfra ved alle sømmene.
Sy igjen åpningen."

Til punkt 20. Jeg syntes det var enklest å nåle sammen jakkeermet med 
fòrermet i ermåpningen slik det skal se ut når jakka er ferdig. 
Deretter dro jeg ermet ut av åpningen i sidesømmen på det ene fòrermet. 
Da skjønte jeg greit hvordan fòrermet og jakkeermet skulle syes sammen. 
Når det var gjort, dro jeg ermet ut igjen og ermet var ferdig. 
Så gjør man det samme med det andre ermet.
(Jeg fikk ikke gode nok bilder av dette)
Til punkt 21. Den første setningen er helt unødvendig. 
Når man er ferdig med punkt 19 og 20, har man festet alle oppleggskantene innenfra. 
Til slutt syr man igjen åpningen i sidesømmen på fòrermet pent for hånd.
På bildet under ser du hvordan det skal se ut når jakkeermet er ferdig.

Litt bilder fra hvordan jakka ser ut inni.

Jakkeslagene innvendig.



Jeg liker jakka veldig godt. Den er et godt utgangspunkt for å lage andre versjoner både ved å endre på mønsteret og ved bruk av andre stoff.

Mønsteret fant jeg i Symagasinet nr 11/2013.


Andre jakker jeg har laga:
Regnkåpe og dressjakke til musicalen Hairspray.

 

Neste prosjekt blir å sy en liten, matchende veske til silkejakka mi.
:)

2 kommentarer:

  1. Jakka di blei fin ja Ellen, men skulle ønske at vi fikk se den på DEG!! Synes alltid det er lettere å se snittet og tenke på om dette er noe som kunne passet på meg selv dersom jeg får sett plagget på en LEVENDE modell :-)
    Hilsen Benthe (som ikke har egen blogg)

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails