torsdag 26. april 2012

Lag deg en ordsky!

Jeg har fått spørsmål angående ordskyene jeg har laga i det siste. 
Jeg har prøvd ut flere nettsteder men likte Tagxedo best. Hos Tagxedo kan du velge mellom flere ulike former og farger.

Jeg laga et hjerte til en kjole
Slik gjorde jeg det: 
Jeg laga først en ordsky med ordene: Størst blant dem er kjærligheten. Jeg valgte hjerteform. 
Så lagra jeg ordskyen på pc'en. Nå må du speilvende bildet. Da kan du f.eks. bruke et enkelt bilderedigeringsprogram som Google+. Du må registrere deg. Når det er gjort kan du laste opp ordskyen. Om noen ønsker en utførlig 'oppskrift' på hvordan man bruker Google+, så si i fra så skal jeg ordne en. :)
Ordskyen ble overført til strykeark kjøpt på Claes Ohlson. Husk at du må overføre bildet speilvendt for at det skal bli riktig når du stryker bildet på stoffet. Det følger med en forklaring på hvordan du overfører bildet til stoffet.
Jeg strøk hjertet på et stykke bomullslerret. Man kan ikke stryke bilder på stoff med stretch. Jeg fikk det i hvert fall ikke til. Når stoffet strekker seg, vil strykebildet sprekke opp.
Så klippa jeg rundt hjertet slik at det stod igjen en kant av bomullsstoffet rundt bildet på ca 1 cm. Jeg klippa forsiktig mange små hakk rundt hjertet. Til slutt dro jeg litt og rufsa til kanten. Hjertet ble sydd på kjolen med en tett sikksakk-søm.
Om du lurer på noe, må du bare spørre :)


 Jeg brukte også ordsky i en invitasjon til konfirmasjon som du kan se i dette innlegget. 

Flere ordskyer jeg har laga i Tagxedo.





Det er bare fantasien som begrenser hva man kan bruke ordskyer til. Hos Tagxedo finner du mange eksempel på hva :)

Andre nettsteder hvor du kan lage ordskyer:



13 kommentarer:

  1. De invitasjonene var kjempefine Ellen :)
    Tenker Konfirmanten ble fornøyd !

    Klem Bente

    SvarSlett
  2. Takk for tips!'husk at hvis man bruker det strykepåpapiret som er beregna på mørke tekstiler skal man ikke speilvende

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt rar kommentar uten tegnsetting

      Slett
    2. Men iPhone/ blogger nekter å la meg fullføre kommentaren og skrive videre hvis jeg bruker tegn..

      Slett
  3. Steike, for en fint tips! Det skal definitivt testes ut (når jeg bare får litt ekstra tid). :-) Tusen takk, Ellen!

    SvarSlett
  4. Herlig blogg du har!
    Morsom ide med ordsky :))

    Legger meg til som følger.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:)
      Og velkommen skal du være.
      Ellen :)

      Slett
  5. Så tøfft! Dette må jeg prøve. Fin kjole med nydelig farge!
    Klem Nina

    SvarSlett
  6. Kjempestilig! Dette kan jo brukes til mye;) Jeg tar gjerne imot detaljert beskrivelse;)

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails