lørdag 20. september 2014

Lag et spill - lær titallssytemet!

Det er kanskje ikke alle som vet at jeg er lærer, men det er jeg altså.
Og jeg liker det! :)
Opp gjennom årene har jeg hatt en del spesialundervisning, blant annet med elever med matematikkvansker. 
Felles for disse er at de ofte har vansker med å forstå titallsystemet.
Spillet jeg har laga konkretiserer titallsystemet slik at det blir lettere å forstå.
Det er også en fin måte å få god tallforståelse på i tallområdet 0-99.
Det er alltid gøyere å "leike" seg til kunnskap enn å jobbe med bøker :)



Forarbeid med elevene.
Forut for dette spillet, jobber jeg alltid litt med begrepene tiere og enere.
Barna får ulike typer konkretiseringsmateriell og får i oppgave å lage for eksempel tallet 11. Med penger; en 10-kr og en 1-kr mynt. En tierstav og en enerbrikke, osv. 
Vi snakker om verdien de ulike konkretene har. Elevene får en mengde med ener-konkreter og får i oppgave å veksle inn enere med tiere. Jeg sitter med tierne.



Så selve spillet - Titallspillet.

Utstyr:
  • Små perler som symboliserer enere og store perler som symboliserer tiere.
  • Klosser med to strikkepinner i. En pinne for enerplassen og en for tierplassen. På pinnen for enere er det plass til kun 9 enerperler. På tierpinnen er det kun plass til 9 tierperler. Oppdatering: Bruk en strikkepinne til tierperlene som er så tykk at bare tierperlene kan trees på den. Da sier det seg selv at en må finne en annen løsning når enerpinnen er full. Tips fra Anna Olsèn :)
  • Ark å skrive på + blyant.
  • Terning


Slik spiller man:

Hvert barn har hver sin kloss, skrivepapir og blyant.
Pass på at klossen står riktig foran barnet, med tierpinnen til venstre.
Midt på bordet ligger tierperler og enerperler.
Det yngste barnet begynner eller man kaster terning om det.
Barn nr 1, kaster terningen. Han får fem. Han tar fem enerperler og legger dem ved siden av klossen. 


Så trer han perlene på pinnen for enere. 
Til slutt skriver han tallet han får på arket sitt - 5. 



Slik fortsetter barna i tur og orden til en av barna får mer enere enn 
han har plass til på enerpinnen. 


Da sier jeg: "Hva gjør vi nå? Du har 12 enere, men på pinnen er det plass til bare 9. 
Er det noen som har forslag til hva vi kan gjøre?"
Da jeg gjorde dette med elever på skolen, var første forslag å putte enerne som var til overs på tierpinnen. 
Oppdatering: Men det går jo ikke for tierpinnen er for tykk for enerkulene.
Plutselig glimtet det til hos en av elevene.
"Vi kan bytte! Vi kan bytte inn de små perlene med en stor!"
"God ide!!!" sa jeg. Og her må man uttrykke stor entusiasme. Det smitter nemlig! :)
"Men hvor mange perler må vi bytte inn for å få en stor, tror du?"
"10!" kom svaret.


"BRA!" sa jeg. "Så flott at du kom på det. Nå kan du bytte ti enere med en tierperle."
Eleven har nå en tierperle og to enerperler.


"Hvilket tall har du nå, spurte jeg?"
Og her kan det godt hende at eleven først teller tierperlen som en og finner ut at hun har tre perler.
Da sier jeg: "Husk at den store grå har verdien 10." 
Da gjorde eleven følgende. Hun telte høyt til 10 mens hun pekte på tierperla og så fortsatte hun med enerene og telte 11, 12.
" Jeg har tallet 12! "

"Bra! Så skal du skrive tallet. Først teller du enerne og skriver det.
Så teller du tiere og skriver det på tierplassen. Se der har du tallet 12! " :)


At elevene skriver tallene underveis er viktig for at elevene skal huske hvordan tallene ser ut. Forskning viser at vi husker ting bedre når vi skriver dem ned. :)


Og slik fortsetter spillet. Vi snakker sammen underveis, jeg prøver å bruke mest mulig spørsmål, slik at elevene må tenke seg frem til svarene selv.
Etterhvert begynner vi å øve på å telle fra mengden 10 i stedet for å starte fra 1.
Noen barn tar dette på strak arm, mens andre må gjøre det noen ganger før det fester seg.



Den som først kommer til tallet 20 eller mer, vinner.
Etterhvert som de blir trygge på tallene, går spillet til tallet 30, og så til 40 osv.

Dette spillet går bare til 99.
Har man elever som sliter med å forstå større tall, kan man lage klosser med tre pinner.
En hundrerpinne, en tierpinne og en enerpinne.

Her kan du lese mer om titallsystemet.

Slik laga jeg spillet:
Jeg fant strikkepinner og perler på Stoff&Stil.
Jeg fant en planke i passende størrelse i vedbua.
Siden jeg er sykt dårlig på å sage beint, fikk jeg mannen til å sage passende klosser etter min anvisning. Så målte jeg opp hvor langt opp pinnene måtte stikke ut for å gi plass til riktig antall perler. Jeg beregna hvor mye av pinnen som måtte stikke ned i klossen. Pinnene var litt for lange, det som ble til overs beit jeg av med ei tang.
Jeg fant et borr i passende tykkelse i forhold til pinnen og merka av på boret hvor dypt jeg skulle bore. Viktig at dette blir riktig så man ikke ender opp med at man får feil antall perler på pinnen. Jeg klesja trelim i hullene og stakk pinnene nedi.
Da limen var tørr, mala jeg klossene med helt vanlig akryl hobbymaling. Slik maling ungene bruker til kunstverkene sine.
Til slutt spraymala jeg klossene med blank spraylakk så malinga ikke skal slites av.
Done!

Seinere kommer et innlegg om hvordan du kan bruke en slik kloss i arbeid med kalender.

Er det noe du lurer på er det bare å spørre.
Er du lærer, må du gjerne gi tilbakemeldinger på spillet mitt.
:)

6 kommentarer:

  1. Enkelt, men utrolig smart! Kan tenke meg at de synes det er ganske morsomt, og nesten ikke oppdager at de lærer noe. Før de plutselig skjønner at det er akkurat det de har gjort - lært noe!

    Jeg synes tall er veldig morsomt, og likte å ha matte på skolen. Noe av det jeg liker er at alt kan kontrolleres og at det har klare regler. He he .... hva sier det om meg, egentlig. :-) Synes det er kjempemorsomt om noen av tantebarna eller andre barn spør om hjelp. Noen ganger gjør de ting helt annerledes enn jeg gjorde på skolen, men da må de bare forklare meg først, og så kan jeg hjelpe dem. Merkelig, men de forklarer reglene ganske godt, selv om de ikke skjønner hva de gjør.

    SvarSlett
  2. Jeg er ikke lærer me har ofte måttet trå til hjemme for å hjelpe med å gjøre ting mer forståelig og må si at spillet ditt er helt topp. Konkret og engasjerende. Pam

    SvarSlett
  3. Gode ideer på konkterisering er alltid flott å få om en er lærer eller mor��

    SvarSlett
  4. Smart ����! Hilsen en annen som også er lærer

    SvarSlett
  5. Dette passa jo midt i blinken akkurat no. Prinsessa i heimen held på med tiar-vener og plussing i større skala.
    Siri

    SvarSlett
  6. For ein lur idè. Kjempesmart.
    Heldige elevar som har sånn kreativ og flink lærar !!
    Søndagsklem frå Anne-Mari

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails