tirsdag 5. juli 2011

Underkjole til meg!

Jeg har lenge ønsket meg en underkjole med blonder som kan stikke frem under kjolekanten. Tidligere i vår kjøpte jeg en jeg trodde var perfekt. Men hjemme da jeg prøvde den under en kjole, så jeg en skjemmende stripe gå rett over puppene. Blonden som pynter underkjolen over brystet stoppet midt på, slik at en søm kommer tvers over brystet. Underkjolen ser flott ut uten kjole utenpå, men ikke så fin under en annen kjole. Så da var jeg i grunn like langt. Har fundert på å klippe fra hverandre kjøpeunderkjolen, men det har blitt med tanken. 
I går fikk jeg et akutt anfall av inspirasjon til å sy meg en underkjole. 


Inspirasjon: Fru Jansen's mange vakre underkjoler, her avbildet sammen med Fru Jansen's vakre blå strikkekjole, bilder fra den siste Ellos-katalogen, stoff kjøpt på salg hos Stoff&Stil og en gammel gardin kjøpt på loppis.


Gardin kjøpt på loppis hadde en perfekt blonde som jeg klippet av.


Kjolen er sydd i naturhvit slub-jersey fra Stoff&Stil etter dette veldig enkle mønsteret, også fra S&S. Kjolen ble sydd mens guttene så barne-TV. Veldig, veldig enkelt mønster. Jeg gjorde det enda enklere ved å droppe kantbånd i armåpningen. Sydde i stedet rullekant med overlocken som fungerte supert. Skal man sy kantbånd på slikt tynt stretch-stoff er det  veldig lurt å bruke strykeinnlegg langs kanten for å stabilisere stoffet. Det samme gjelder om man bare vil brette inn kanten og sy med tvillingsøm.


Her underkjolen under Container-kjolen min.

Ellers er vi i feriemodus her. Ja ikke mannen, da. Han er i slåttonn-modus.  Så det blir mye uteliv og lite blogging og bloggbesøk. 
Håper dere har det sommerfint alle sammen :)

15 kommentarer:

  1. Smart! En god underkjole er et must under kjoler/tunika, jeg har en kjøpt som er "tung" i stoffet som er yndlingen. Får ta en titt på stoffet du har sydd i også.
    Så fine dere var i like klær a ,-)
    ps! bygger opp lageret

    SvarSlett
  2. Dette var et utrolig smart tips! Jeg syns det er vanskelig å finne rette typen underkjole til kjolene min, så nå tror jeg jeg føyer på underkjole til to-do listen min :) Ha en fin fin sommer!

    SvarSlett
  3. Lekker underkjole! Jeg kjøpte en sort og en hvit fra Ellos, og de var greie, men ingenting slår din hjemmesydde!
    Kos deg, nå kommer sommeren...trur eg;)

    SvarSlett
  4. Så flink du er!

    Det er så fint med underkjoler og jeg skulle ønske at jeg kunne sy noen selv..

    Digger Containerkjolen din! Prøvde en Containerkjole i byen i dag og angrer litt på at jeg ikke kjøpte den.. Mulig jeg må tilbake i morgen.

    Ha en fin kveld!

    Klem

    SvarSlett
  5. Kjempefin underkjole, og sååå kul under den lekre Containerkjolen!

    SvarSlett
  6. Krativt, fint og så KJAPP du er med den symaskina!! Jeg imponeres:)

    SvarSlett
  7. Stilig! Har også underkjoledilla for tia - men har ennå tilgode å sy min egen - men det må jeg se å få gjort noe med! :)

    SvarSlett
  8. Du er simpelthen genial :)
    Her nyder vi "sommeren" og ferien.
    Klem

    SvarSlett
  9. De var fine, både den til å ha over og den til på ha under:)
    Så lurt å sy selv, da kan man få alt til å stemme. -Og tenk på alle de avlagte gardinene som kan komme "fram i lyset" igjen, det er jo bare så mange lekre stoffer, farger og mønstre.
    En kjempegod idè!
    Gode slåtte- og feridager til deg og dine!
    Beate

    SvarSlett
  10. Tjusigt värre! Det där tyget lät ju spännande. Volangen från gardinen var ju så skir, passade perfekt att pryda nertill. Så fint den passar med din klänning!

    SvarSlett
  11. Du er veldig flink. Dette var lekkert. Veldig fint at den er utringet i halsen. Det er også tøft når dette syntes hvis en kjole har stor utringing.

    Dette var inspirerende: )

    SvarSlett
  12. Den var kjempe fin:)
    Akkurat passe med blonder !!

    SvarSlett
  13. Den var jo fantastisk dekorativ og proff!
    Du inspirerer så mange! :-))

    SvarSlett
  14. Så skjønn underkjole.
    Containerkjolen din var også kjempefin.
    Fikk lyst på underkjole jeg og nå.
    Ha en fin ferie.

    SvarSlett
  15. Ja, det ble jo kjempe lekker! Underkjoler er utrolig stilige, og man kan få så mange vakre endinger på de..

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails