fredag 25. juli 2014

Jorna-kjolen!

I dag har jeg sydd Jorna-kjolen fra Jenna Brand.
Denne kjolen fikk jeg også i PerfectParcelPattern pakke nr. 3 
som jeg omtalte i forrige innlegg. Mønsteret kan kjøpes her.
Det er en superenkel kjole å sy. Jeg brukte 1 time.
Kjolen har beleggning i halsåpningen som det anbefales å 
bruke 'understitch' på(kommer ikke på det norske ordet). 
Jeg vil ikke anbefale det hvis du syr sammen kjolen med overlock. 
Man må ha litt sømmonn om det skal fungere. 
Jeg synes det fungerte helt greit uten understitch.
Man kan også kutte ut beleggning og bruke ribb i stedet.
Det har jeg lyst til å prøve neste gang.

Forøvrig kan man sy mønsteret som kjole, tunika eller singlet.
Kjolen er ankellang, det er ikke min type lengde så jeg gjorde den litt kortere.
Modellen passer veldig godt til oss som har mindre byste enn rumpe.
Kjolen er sydd i roseblomstret viscosejersey fra S&S.


Kjolen har veldig flott passform og sitter fint både foran og i korsryggen.


Den har også et nydelig fall og fin vidde.


Mønsteret selges i PDF format.
Her har jeg teipa sammen arkene.
Ikke vanskelig i det hele tatt.


For- og bakstykket er helt likt bortsett fra halsåpningen.
Da pleier jeg  å klippe ut bare bakstykket.
Så klipper jeg ned til halsutringningen foran som på bildet under.


Når jeg klipper ut forstykket, bretter jeg bare ned  og fester med nåler.


Slik ser hele mønsterdelen ut.


Klar til å klippe ut forstykket.

Forklaringen er enkel å forstå.

Jakken jeg heklet i vinter passer perfekt til kjolen.
Den ble litt vid bak, så jeg har dratt ryggen sammen med 
svart sløyfe for å gi den litt mer fasong.




12 kommentarer:

  1. Er understitch en helt enkel stikning? eller noe annet spennende? Flott kjole!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Man bruker understitch på for eksempel belegning i halsåpningen for at belegningen ikke skal vises fra rettsiden.
      Jeg er ingen ekspert på det selv, det er faktisk ganske nytt for meg. Men her er en tutorial på det:http://sewaholic.net/understitching-a-step-by-step-demo/
      Ellen :)

      Slett
  2. Den ble flott, Ellen. Liker godt litt svingom-vidde i skjørtet. Fortsatt god sommer.

    SvarSlett
  3. Du verden, den var superfin.

    SvarSlett
  4. Kjempefin kjole! Jeg var inne for å se på mønsteret, men kunne ikke finne PerfectParcelPattern pakke nr. 3 som du omtaler. Salgsperioden for den pakken er kanskje over? Så det var nedtelling til pakke nr. 4.
    Hvis pakken ikke er i salg lenger, går jeg ut fra at man kjøper kjolemønsteret separat.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heidi, det er link til hvor du finner mønsteret i innlegget. Les en gang til.
      Ellen :D

      Slett
  5. Jeg fant kjolemønsteret på linken. Men har lett etter PerfectPareclPattern pakke nr 3 via linkene du la ut. Jeg forsto det som at kjolemønsteret var et av mønstrene i den pakken. Etter det jeg klarer å se via linker er ikke mønsterpakken i salg. Så det er mønsterpakken jeg leter etter.

    SvarSlett
    Svar
    1. OK. Da skjønner jeg. Mønsterpakke 3 er ikke lenger å få tak. Mønstrene må nå kjøpes enkeltvis.
      Ellen :)

      Slett
  6. Takk skal du ha! Det var det jeg bare ville være helt sikkert på. Da skal jeg følge med på når neste pakke legges ut, og kjøper kjolemønsteret nå i første omgang. Veldig fint du linker, går alltid inn på det du tipser om.

    SvarSlett
  7. Så fin kjolen ble. Så vidt jeg kan se så er den sydd i en hel del i forstykke uten noe særlig med innsnitt? Høres nesten for godt ut til å være sant når passformen ser ut til å være så bra. Må sjekke ut disse mønstrene. Imponert over at du har kastet deg på søm av undertøy. Vanskelig å sy har jeg hørt.

    Gratulerer med flott oppslag i magasin. :) Har du forresten vurdert å sy mer for salg igjen, eller har du nå bestemt at det er en ren hobby?

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails